vendredi 22 avril 2011

l'Education des Enfants - Une chaine de solidarite internationale / Children's Education - an International Chain of Solidarity

(Anglophones, Please scroll down. You will find a complete translation into English at the end of the French text).

     Depuis sa creation en 2003, EW s'est donne une double mission : soutenir 10 programmes a l'etranger et sensibiliser la population locale francaise aux questions Nord-Sud.  EW propose des conferences universitaires et a l'IUFM, et fait des presentations a des groupes tels que le Rotary et les Lions.  L'association intervient une vingtaine de fois par an dans les ecoles, colleges et lycees et a cree 6 partenariats educatifs impliquant des eleves et des etudiants de 10 a 25 ans.


Journal d'ecole des enfants / Kids' school newspaper

 
     Depuis 2008, EW travaille avec la Directrice et l'equipe pedagogique de l'ecole Charles Choisie de Montamise.  Au cours de l'automne 2010, les membres EW ont apporte leur aide a la creation d'un programme pedagogique pour les enfants de 5 classes (CM1-CM2) de l'ecole - environ 100 eleves.  Cette annee, les institutrices ont mis l'Inde a l'affiche, c'est-a-dire la zone d'intervention de la mission actuelle.

     Les enfants se familiarisent avec la culture de l'Inde, ses habitudes alimentaires, sa geographie et sont informes egalement de certains de ses problemes - la question de l'eau, le travail infantile, la pauvrete (36% de la population vit en-dessous du seuil de pauvrete indien - soit 400 millions de personnes environ - et la mortalite due a la famine est en hausse). 

     Les eleves ont egalement mis leurs efforts et leur enthousiame pour creer une chaine de solidarite internationale.  Entre autres, ils ont vendu des numeros du journal de l'ecole au profit de l'ecole jumelle de Kanyakumari (Tamil Nadu).


     Cette ville, situee a la pointe sud de l'Inde a ete frappee par un tsunami (dec 2004) et EW n'a cesse de lui apporter un soutien depuis cette date.  Des medicaments tout d'abord.  Puis du microcredit et du soutien scolaire pour que les enfants puissent aller a l'ecole et y rester.

     Les jeunes de Montamise ont ecrit des cartes - avec dessins, photos d'eux-memes, messages personnels - qui ont ete traduites par EW et seront remises a leurs homologues de Kanyakumari.  EW aidera ceux-ci a y repondre, rapportera des informations, de l'artisanat en vue d'une grande "Fete Indienne" de 2 jours a Charles Choisie, fin mai. De la meme maniere, EW sera presente lors de la fete de l'ecole en juin afin de rencontrer tous les parents - pour presenter les activites et repondre a toute question.  L'enthousiame et l'implication des differentes equipes pedagogiques et des enfants des deux cotes de la planete garantissent le succes de ce projet. A bientot ! 


Quelques messages des petits de Montamise :

 -  J'ai 10 ans.  J'ai un frere et un poisson.  Je fais du tennis.  J'aime les frites.  En classe j'ai appris sur le tsumani, sur l'Inde.

- J'ai 9 ans,  J'ai 2 freres et 2 soeurs. J'ai 2 chats et 1 tortue.  J'aime le rugby et j'aime aussi le McDonald. Bonne chance !

-  J'ai 11 ans et ma passion c'est les cowboys.  J'aime aussi les reptiles, et je sais qu'en Inde il y en a plein.  Je fais de l'accordeon. A l'ecole on va apprendre votre culture, votre cuisine, vos habitudes. Bon courage !

-  J'ai 9 ans.  J'aime bien l'ecole et je pratique la natation.  En classe, j'ai appris que la population est tres nombreuse et que vous parlez une autre langue que nous.  Je voudrais t'ecrire parce que je pense a vous.


English-Language Version :

     EW's double mission since its creation in 2003 has been to support 10 programs abroad while offering awareness training and outreach around North-South issues in France.  The NGO provides university lectures, talks at the local Teacher Training College, presentations to civic groups, some 20 school interventions per year, and has 6 educational partnerships, reaching pupils and students ages 10 to 25.

     As of 2008, EW has been actively working with the principal and teaching staff at Charles Chosie elementary school in Montamise.  Throughout the fall, EW members help put together a pedagogical package for the school's 5 classes of upper-primary pupils - roughly 100 youngsters.  The Choisie teaching team highlights the EW focus area - this year, India.

     The children have been learning about India's culture and cuisine, its geography, and some of its problems - water issues, child labor, poverty (there is still 36% of the population living below the Indian poverty-line - some 400 million people - and starvation is currently on the increase).


     They have also been busy building an international chain of solidarity.  The children have sold issues of the school newspaper and all the funds collected will be sent to the school twinned with Choisie Elementary - a school in Kanyakumari, situated at the extreme southern tip of the subcontinent.  It was here that the tsunami hit in December, 2004 - and EW has remained steadfast in its support since that time.  First, medicines.  Then microcredit and ongoing tutorials to help get children into school - and keep them there.

     The French kids have made cards (drawings, pictures of themselves, personalized messages) which have been translated and will soon be hand- delivered to their Kanyakumari counterparts.  EW will then help reciprocate, taking back news, artifacts and information which will be shared during a two-day "Kanyakumari Fest" at Choisie school.  All 100 children will benefit from a series of fun and engaging workshops.  A month later, at Choisie's end-of-the-year festival, EW will also be present, explaining our activities and meeting with all the parents in Montamise.  The dedicated teaching staffs and the enthusiasm of the children on both sides of the world will have made this a very successful project. More soon !


A Few of the Messages from the kids in Montamise :

-   Hello ! I'm 10.  I have 1 brother and a gold-fish.  I play tennis and like French fries.  At school, we're learning about India and the tsunami.

-  Hello !  I'm 9.  I have 2 brothers and 2 sisters.  I have 2 cats and a turtle. I like rugby and McDonald's. Best wishes !

-  I'm 11 and cowboys are my passion.  I also like reptiles and know that there are plenty of them in India.  I play the accordeon. At school, we're learning about your culture and way of life. Good luck !

-     I'm 9. I like school and swimming.  At school, I learned that India's population is high and that you speak a different language than we do.  I wanted to write because you are in my thoughts.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire