samedi 31 mars 2012

Infrastructure - Un Pont vers La Prosperite / Infrastructure - A Bridge to Prosperity

ANGLOPHONES, PLEASE SCROLL DOWN 

Bonjour a tous - il semble que tous n'aient pas pu visionner ce clip du 22 mars - circulation a Ho Chi Minh Ville. C'est la raison pour laquelle nous partions toujours de si bonne heure - pour eviter les embouteillages ! (Cliquez sur la fleche)

Hello, everyone - it seems that not all of you were able to see this video clip posted on 22 March about traffic in Ho Chi Minh City. This is why our field visits left town as of 5 am - so as to beat the traffic. (Click on the arrow above).

Ancien petit pont - vue pendant la saison seche /
View from the old foot-bridge - dry season

     Lors de sa creation EW etait orientee principalement vers l'education mais, peu a peu, cet objectif s'est elargi pour inclure le micro-credit, l'environnement et les infrastructures. Une approche diversifiee de developpement integre s'est souvent revelee plus efficace pour aider les plus pauvres a s'en sortir.

         C'est pourquoi lorsque l'equipe de "Hieu va Thuong" nous a invitees a aller voir deux sites de construction de ponts, nous avons accepte avec enthousiasme. Le premier et le plus modeste des deux projets est presque termine. Le vieux pont (plutot fait pour pietons) consiste seulement de 3 ou 4 piliers en bois, plus ou moins solides, sur lesquels des planches ont ete clouees... Et pourtant il supporte le passage d'un nombre incroyable de scooters, d'ouvriers agricoles et des centaines d'ecoliers. Il etait evident qu'il fallait le remplacer. La riviere a ete en partie et provisoirement deviee pour que l'on puisse y couler des piliers en beton arme. Puis une route d'acces a ete construite de part et d'autre, bien au-dessus du niveau que l'eau atteint en periode de mousson. Des echaffaudages en bambou etaient deja en place. Trois jours apres notre visite, le ciment allait etre coule. 


Ancien petit pont a remplacer /
Old foot-bridge that is being replaced

       Selon Hien, membre de "Hieu va Thuong", le cout total de ce pont est d'environ 100 millions de dongs (soit 5 000 dollars). 20% de cette somme et la main-d'oeuvre sont pris en charge par la population locale. Tout le travail est supervise par un maitre-d'oeuvre et par San, personne-relais, qui vit sur le site jusqu'a la fin des travaux.

        "Cet ouvrage assurera certainement la securite de la population locale mais, bien au-dela, il permettra la circulation de vehicules de transport pour que les paysans puissent acheminer leurs produits vers le marche".

         Une maison toute proche sert d'entrepot pour le materiel. Nous y voyons 7 a 8 hommes en train de discuter de la possibilite de revendre l'ancien pont a un autre village qui n'a pour l'instant aucun moyen de franchir la riviere. Ils esperent que le prix pourra amortir quelque peu le cout global du nouveau pont.          

          

Amie Hien de "Hieu va Thuong" sur site /
Friend Hien during our field visit


         Deja, dans la region, une douzaine de ponts ont ete construits. En route vers un eventuel treizieme, nous sentons la moiteur de l'air et voyons le ciel s'assombrir. De grosses gouttes de pluie s'ecrasent sur le pare-brise et font vite place a une veritable averse tropicale qui sera terminee lorsque nous aborderons le village de Bau Can.

         Notre vehicule derape quelque peu sur la petite route qui serpente entre les rangees de mais. Des que nous mettons pied a terre, nous pataugeons dans une boue rougeatre. Un simple coup d'oeil et il apparait clairement que la question n'est pas de savoir si un pont est necessaire mais plutot quand le projet doit commencer. Le plus vite possible assurement et surtout avant la vraie saison des pluies en juillet.

         Vu Binh, le representant du village, nous explique que, depuis 1978, 8 ponts en bois ont ete construits, tous emportes par les eaux...Celui que nous voyons tient miraculeusement depuis 3 ans, grace a des cables et des renforts en beton arme des deux cotes. Mais aucun membre de l'equipe EW n'osera s'y aventurer...  
           

Ancien pont a droite + soubassement du nouveau en place + tablier pret a etre coule dans 3 jours / Old foot-bridge + pilings in place for the new one. The bridge surface will be completed 3 days after EW's visit...

          "De notre cote, a Bau Can, beaucoup de paysans doivent emprunter le pont pour aller dans leurs champs. De l'autre cote, les enfants du village de Suoi Trau le traversent pour aller a l'ecole. Pendant la saison des pluies beaucoup d'entre eux se retrouvent coinces du mauvais cote et certains sont tombes dans le flot rapide de la riviere", nous explique Vu Binh.

Le coordinateur des travaux pour le village, Binh, s'entretient avec Nghiem /
The village coordinator, Binh, discussing the situation with Director Nghiem


          Le responsable du village (environ 5 000 habitants) a promis que les villageois allaient commencer a degager les alentours pour la construction d'une nouvelle voie d'acces. Une discussion s'est engagee : comment lever les 200 millions de dongs necessaires pour une stucture plus haute et plus longue...(*) Et pendant ce temps, sur l'autre rive, un jeune garcon s'efforce d'enlever la boue rouge collee aux roues de son scooter a l'aide d'un baton. Il fait ronfler son moteur et s'engage sur les planches du vieux pont qui se balance et craque... Le scooter fait des derapages a 3 ou 4 metres au-dessus de l'eau mais, miraculeusement, le jeune homme arrive sain et sauf de l'autre cote et fonce a travers les champs de mais vers la route de Bau Can. 


(*) NB - Le cout total du projet est d'environ 10,000 $ et il y a environ 7,000 $ de promesses de dons.
           

(NB- Pensez a voir plus loin pour decouvrir d'autres photos)





Un ecolier doit emprunter le pont pour revenir chez lui apres l'ecole /
A schoolboy has to cross the foot-bridge daily to get to school and back


English Version :


     EW's inital focus was principally education but, over the years, this has shifted somewhat to include microcredit operations, environmental considerations and infrastructure projects.  A multi-pronged approach of integrated development has often proven to be more effective in helping poor communities turn themselves around.  So when "Hieu va Thuong" staff invited EW along to visit two bridge-building operations, we were only too happy to participate. 

Le nouveau pont sera coule dans 3 jours / The new reinforced concrete
bridge will be completed within 3 days

     The first and smaller project is near completion.  The old "foot-bridge" is nothing more than 3 or 4 wooden under-girdings of dubious strength to which some cross planks have been nailed.  "Rickety" would be putting it nicely. It serves a bustling traffic of scooters, agricultural laborers and hundreds of school children daily - and obviously it needed rapid replacement.  The river was diverted in sections so that stone and cement pilings could be solidly driven down into the river bed.  Then an access road was built up on either side, well above the water level during the worst of the rainy season. Meanwhile, bamboo scaffolding and supports were put in place so that the reinforced concrete bridge could be poured. This work was to be done just three days after our visit.

Hien lors de notre visite / Friend Hien on site


     Our "Hieu va Thuong" friend, Hien, explained that the total cost was roughly 100 million VN dongs (or some 5,000 $), but that local residents would provide labor and 20% of the financial costs.  All work would be done under the supervision of a contractor and a staff person, San, had been living on site for the 40 days it would take from start to finish so as to guarantee proper oversight.   "Obviously this new bridge is needed for public safety", indicated Hien, but it is so much more than that. The new bridge will allow for small-vehicle traffic - this is the only way that farmers have to get their produce out to market", she added.


Les villageois de Bau Can discutent de leurs problemes /
Villagers from Bau Can talk about the need for a new bridge

      A house next to the project serves as a temporary warehouse for necessary building materials. 7 or 8 fellows are there discussing the possibility of selling the old foot-bridge to another village that currently has no current river-crossing ; they hoped that such a sale might help defray some of the overall project construction costs.

      Roughly a dozen such bridges have already been built in the area.  We are on the way to inspect a site which has been targeted as a priority infrastructure area.  On the way there, the air itself feels like warm tap water. The sky turns a darker shade of gray and fat drops begin to splatter on the windshield, giving way to a tropical downpour which luckily has pretty much spent itself by the time we arrive in Bau Can.

Le premier scooter a reussi la traversee apres la grosse pluie ... /
the 1st scooter made it across after the heavy rains...

     Our rented four-wheeler skids down the access road between tall rows of corn stalks and, the minute we get out, red mud is squishing between our toes.  One quick look at the terrain and it is clear that this possible bridge project is self-evident ; the question is not if, but when. And hopefully very soon indeed, before the onset of the real summer rains as of July.

     Vu Binh, the village coordinator, indicates that the villagers had already put in 8 different bridges themselves since 1978, but that all of these structures had been washed out.  The latest endeavor, the one that we're examining - has somehow miraculously managed to hold since its construction three years ago, thanks to cement and cable anchors on either side - but no one from EW was brave enough even to try walking up onto the bridge itself.

     "From our side, on Bau Can, many must use this crossing to get over to their fields.  The children from the village on the other side, Suoi Trau, must come over this way to get to school.  During the wet season, many become stranded on the wrong side and must simply wait until the waters recede somewhat.  Some trying to cross have fallen into the swollen river below", said Vu Binh.

Le personnel de "Hieu va Thuong" en train de verifier la solidite du pont a remplacer /
"Hieu va Thuong" staff inspect the dangerous bridge that needs to be replaced

      The village coordinator went on to say that the local villagers - some 5,000 people in all - will begin the necessary clearing of the trees and brush for the new access way.  There is a discussion about how to raise the 200 million dongs needed for this higher and longer structure (*) and, all the while, a fellow on the far bank has been busy trying to scrape the thick layer of red mud off the wheels of his scooter.  He guns his way up onto the wood planking that sways and bucks and creaks as he skids 3 or 4 meters above the river. Miraculously, he makes it across and heads through the corn fields up to the Bau Can road. 

(*) NB- The total project will come to roughly 10,000 $.  Some 7,000$ have already been pledged.

      
     

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